Pengenalan
Jabatan
Unit
Lembaga Pelawat
Jabatan Kecemasan

JABATAN KECEMASAN PENGENALAN Jabatan Kecemasan Hospital Likas memberi perkhidmatan 24 jam untuk semua kes kecemasan. Jabatan ini merupakan merupakan “front line” atau imej pertama hospital kepada orang awam. Antara perkhidmatan utama yang diberikan adalah rawatan kecemasan 24 jam, Pengendalian kes OSCC, Asthamatic Bay , Perkhidmatan Ambulan dan lain-lain perkhidmatan. Perkhidmatan yang disediakan adalah untuk mengendalikan:-
• Kes Kritikal (Triage Merah): Pelanggan akan dirawat dengan serta merta.
• Kes Separa Kritikal (Triage Kuning): Pelanggan akan dirawat selepas pesakit kritikal (sekiranya ada pada masa itu) distabilkan iaitu dalam tempoh 15 hingga 45 minit.
• Kes Tidak Kritikal (Triage Hijau): Pelanggan akan dirawat selepas kes kritikal dan separa kritikal (sekiranya ada pada masa itu) dirawat iaitu dalam tempoh 45 minit hingga 2 jam.
OBJEKTIF Memberi rawatan kecemasan kepada kes kritikal (kes merah) dan separa kritikal (kes kuning) dengan serta merta kepada pesakit tanpa mengira bangsa, kedudukan dan agama, sesuai dengan Visi dan Misi Kementerian Kesihatan Malaysia. Jabatan kecemasan Hospital Likas juga adalah pasukan kedua selain Hospital Queen Elizabeth untuk mengendalikan bencana (disaster). SKOP PERKHIDMATAN
• Rawatan Kecemasan 24 jam. • Menerima semua kes kecemasan seperti kes kemalangan, kecederaan teruk, kes O&G dan sebagainya. • Pusat Rujukan Terus. • Menerima rujukan terus daripada Klinik Kesihatan,KKIA, Hospital-hospital Daerah, Klinik Swasta dan rujukan dari orang awam. • Pusat Kemasukan Rujukan Hospital Lain. • Menerima kes kemasukan sementara pesakit bagi tujuan penstabilan daripada Klinik dan Hospital daerah sebelum dimasukkan ke wad. • Pengendalian Kes-Kes Polis. • Memberi Laporan Perubatan berkaitan dengan Kes Polis serta kes kes yang berkaitan dengan Pusat Krisis setempat dan kes-kes ke matian berkaitan jenayah atau tidak. • Pengendalian Kes OSCC (Pusat krisis setempat) seperti kes rogol, liwat, kegenasan domestik(suami isteri) dan penderaan kanak-kanak. • Menguruskan Kes-Kes Kematian (BID) seperti mengeluarkan surat pendaftaran kematian dan kebenaran pengkebumian bagi kes-kes kematian di luar hospital • Membantu polis membekalkan maklumat -Bilik Mayat atau Forensik. • Asthamatic Bay. bagi membantu pesakit yang kena serangan asma yang teruk (acute asthma) • Perkhidmatan Ambulan, Minor OT bagi kes luka akibat kecederaan dan Perkhidmatan Alert dan Standby sekiranya ada majlis rasmi di sesebuah organisasi bagi tujuan persediaan bagi kes-kes kecemasan.
 
W3C

A-      A+


reset
Log Masuk

Klik untuk log masuk
Pautan
Kalendar
March 2017
Add event Submit event
S M T W T F S
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31